Cyberveiligheid: Een helpdesk met slechte bedoelingen …

Er worden nog steeds valse Microsoft-interfaces gebruikt om gegevens en geld afhandig te maken, met name door oplichters die zich voordoen als specialisten in computerbeveiliging. Het contact kan zowel via sociale media als via een callcenter verlopen. 

Photo de Timothy Hales Bennett sur Unsplash

De mensen die ons contacteerden, verklaarden dat ze bij het lezen van hun nieuwsoverzicht op Facebook een pop-up kregen met de melding dat er een besmetting op hun computer werd gedetecteerd en dat hun persoonlijke gegevens in gevaar waren”, zegt commissaris Olivier Bogaert. 

Wanneer je hierop klikt, word je verzocht dringend contact op te nemen met de helpdesk van Microsoft en binnen de 5 minuten te reageren, anders zal je computer volledig worden vergrendeld.

De zogenaamde helpdeskmedewerker legt uit dat er een abnormale activiteit werd vastgesteld die verband kan houden met malware. Hij vraagt je je browser opnieuw te starten en naar een site te gaan die alle kenmerken van een officieel Microsoft-platform heeft. Dit platform verwijst bovendien naar de helpdesk waarmee je in contact staat. Nietsvermoedend antwoord je dus positief wanneer hij je vraagt op een link te klikken, zogezegd om een veiligheidstest uit te voeren. 

Ook via een callcenter

Je volgt de test mee op je scherm en stelt vast dat het resultaat helaas positief is. Je wordt dan verzocht om in te tekenen op een veiligheidsabonnement dat je nooit te zien zal krijgen en waarvan het aankoopbedrag uiteraard in de zakken van de oplichter zal verdwijnen … “Het zou ook kunnen dat je rechtstreeks wordt opgebeld door een callcenter dat je in vlekkeloos Nederlands dezelfde waarschuwing geeft. Het probleem is dat er tegenwoordig tools bestaan die het mogelijk maken om een stem en een taal te kiezen. De persoon die je opbelt spreekt Engels, maar de robot zal vertalen en een andere stem gebruiken. Ga hier dus nooit op in en hang op!”, zo waarschuwt onze cyberveiligheidsexpert. 

 

Meer weten?